کاهش وزن با دویدن

 راه رفتن ودویدن سبب کاهش وزن می شوند اما ورزش شدید در دراز مدت تأثیر بیشتری در کاهش وزن دارد (دویدن).

 Paul Williamsدر آزمایشگاه ملی Lawrence Berkeleyبه مدت6 سال به بررسی و مقایسه ی کاهش وزن و کنترل وزن در هزاران دونده و افرادی که به پیاده روی  می پردازند، پرداخت.

او می گوید : انجام مقدار یکسانی ورزش توسط افراد بالغ با نمایه ی توده ی بدنی بیش از 28 (دارای اضافه وزن ) سبب کاهش وزن بیشتر در میان افراد دونده نسبت به  افرادی که به پیاده روی می پردازند، میشود(90 درصد بیشتر).

او می افزاید : دویدن نسبت به راه رفتن در پیشگیری از اضافه وزن وکاهش وزن  موثرتر است. در هر دو گروه کاهش وزن را مشاهده می کنیم اما درگروه دونده ها  این کاهش بمراتب بیشتر است.

این گفته بدان معنی نیست که برای کاهش وزن حتماً باید به انجام ورزش شدید بپردازید،  شما می توانید راه رفتن را با یک رژیم غذایی مخلوط کنید. ورزش به تنهایی موثرترین روش کاهش وزن نیست. بیش ازیک سوم افراد بالغ در آمریکا به چاقی مبتلا هستند واین مسئله آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت و بیماریهای قلبی قرار می دهد.

در تحقیق جدیدی که در مجله ی Medicine & Science in Sports & Exerciseمنتشر گردید، Williamsتغییرات نمایه ی توده ی بدنی  را در میان بیش از 32 هزار دونده و بیش از 15 هزار فردی که به پیاده روی می پردازند، ارزیابی نموده است. تمام  این افراد از سال 1998 تا 2001 در این برنامه ثبت نام کرده بودند.

شرکت کنندگان قد و وزن خود را در پنچ سال بعدی مرتباً گزارش کردند. آنها همچنین اندازه  دور کمر و اطلاعاتی درمورد انجام ورزش مانند مسافتی که راه می روند یا می دوند، تعداد دفعات انجام ورزش درهفته و تعداد قدم ها و نیز گزارشی از انجام سایر انواع ورزش را در اختیار محققین قرار دادند.

ویلیامز تفاوتهایی را میان افراد دونده و افرادی که به پیاده روی می پرداختند، یافت. افرادی که پیاده روی می کردند مسن تر از افرادی بودند که می دویدند (53 سال در مقایسه با 41 سال برای زنان و 62 در برابر 48 سال برای مردان) در شروع تحقیق، افراد دونده نسبت به افرادی که به پیاده روی می پرداختند ، نمایه ی  توده ی بدنی پایین تری داشتند. دوندگان مرد دارای متوسط نمایه ی توده ی بدنی  24 و زنان 22 در حالیکه نمایه ی توده ی بدنی مردانی که به پیاده روی می پرداختند  27 و برای زنان 25 بود . BMIبرابر با 25 پایین ترین عدد اضافه وزن محسوب می شود . افرادی که به پیاده وری می پرداختند بیشتر سیگار می کشیدند اما بیشتر میوه مصرف می کردند.  بعد از 6 سال پیگیری اطلاعات مشخص گردید که هر دو گروه به کاهش وزن دست یافتند اما مردان دونده و زنان با وزن بالاتر که می دویدند به نتایج بهتری دست یافتند.

انتظار می رود که یک زن دارای قد متوسط و BMIبالاتر از 28 بتواند 19 پوند تقریباً معادل 8.6کیلو گرم  از وزن خود را با 3.2مایل دویدن روزانه در این مدت بکاهد اما چنانچه همین مقدار انرژی را از طریق پیاده روی در ورزش صرف  کند، تنها 9 پوند یعنی معادل 4 کیلوگرم از وزن خود را می تواند  کاهش دهد. دویدن همچنین مدت زمان کمتری را برای صرف همان مقدار انرژی می گیرد.به همین علت این زن برای صرف همان مقدار انرژی که با دویدن 3.2مایل مصرف می کرد نیاز به 4.6مایل پیاده روی روزانه  دارد. این مقدار انرژی با 40 دقیقه دویدن مصرف می شود درحالیکه با راه رفتن 1 ساعت و 20 دقیقه زمان لازم دارد.

یکی از دلایلی که دویدن سبب کاهش بیشتر وزن می شود، متابولیسم است. چنانچه شما ورزش سنگینی انجام دهید مانند دویدن ، سرعت متابولیسم شما بعد از ورزش همچنان بالا می ماند اما در مورد افرادی که به پیاده روی می پردازند این افزایش  سرعت متابولیسم بسیار کمتر ادامه دارد و کمتر افزایش می یابد.

همچنین مشخص شده است افرادی که به ورزش شدید می پردازند اگر پرخوری  کنند در جلسه ی بعدی آنرا جبران می کنند و به ورزش بیشتری می پردازند .

 ویلیامز در مورد استفاده از نتایج آزمایشات بروی موش وصحت آنها اعتماد کمی داشت و به همین علت به مقایسه ی افراد دونده با افرادی که به پیاده روی می پردازند، پرداخت.

 دونده ها وافرادی که به پیاده روی می پردازند بیشتر درمورد بعد مسافت  و تأثیر آن بر کاهش یا حفظ وزن بدن فکر می کنند.

 دکتر churchمیگوید: دویدن به تنهایی علت تأثیر بیشتر ورزش بر کاهش وزن نیست،  افرادی که می دوند بیشتر بروی مشکل اضافه وزن خود تمرکز دارند بهمین علت  بیشتر از افرادی که به پیاده روی می پردازند در مورد تغذیه ی خود محتاط هستند و اگر شما  درمورد وزن خود نگران باشید احتمالاً به تغذیه و فعالیت فیزیکی خود بیشتر توجه می کنید.

  افراد می توانند ورزش شدید را با سایر انواع ورزش های ایروبیک نظیر شنا یا  دوچرخه سواری انجام دهند. اما همچنان ورزشهای متوسط و ملایم نظیر پیاده روی  فواید خود را دارند . انجام ورزش بهتر از انجام ندادن آن است. پیاده روی مانند دویدن دارای فواید بسیاری بر کاهش فاکتورهای بیماری قلبی است که از جمله می توان  به کاهش کلسترول بد، قند خون و فشارخون اشاره کرد.

 این نتایج بر اساس آنالیز انجام شده در مطالعه ی دیگری که با استفاده از همین داده ها انجام شده اند عنوان گردید. این تحقیق بصورت آنلاین 4 آوریل در مجله ی Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biologyمنتشر گردید.

منبع: consumer.healthday.com/Article.asp?AID=674896